Συμβουλές για μια αποτελεσματική επανάληψη

Με τις πανελλαδικές να πλησιάζουν, οι ημέρες του Πάσχα προσφέρονται τόσο για ξεκούραση όσο και για επανάληψη. Μια αποτελεσματική τεχνική για την επανάληψη είναι η τεχνική της συμπύκνωσης της ύλης ενός κεφαλαίου γράφοντας σε μια σελίδα το κεντρικό θέμα  και γύρω του ακτινωτά να καταγράφονται όλα τα κύρια στοιχεία που σχετίζονται με αυτό. Η διαδικασία αυτή βοηθά τους μαθητές να εμπεδώσουν την ύλη πιο αποτελεσματικά και να θυμούνται τις λεπτομέρειες πιο εύκολα.

Τα θετικά και τεχνολογικά μαθήματα χρειάζονται σύστημα και υπομονή. Οι μαθητές θα πρέπει να διαβάζουν κάθε κομμάτι με μεγάλη προσοχή και να μην προχωράνε αν δεν έχουν κατανοήσει πλήρως αυτό που διαβάζουν. Για κάθε τύπο ή έννοια που συναντούν θα πρέπει να είναι σε θέση να εξηγήσουν στον εαυτό τους τη σημασία του, τη λειτουργία του και τη χρησιμότητά του. Θα πρέπει επίσης να είναι σε θέση να μπορούν να εξηγήσουν σε ποιες προηγούμενες γνώσεις στηρίζεται και πως μπορεί να εφαρμοστεί σε συνδυασμό με αυτές. Συνδέοντας τα διαφορετικά κεφάλαια μεταξύ τους, οι μαθητές αποκτούν μια συνολική εικόνα της ύλης που έχουν διδαχθεί και έτσι διευκολύνονται στο να την αξιοποιήσουν αποτελεσματικά κατά την εξέταση.

Ελεγχόμενες αναπνοές για την αντιμετώπιση του άγχους

 

Το παρατεταμένο άγχος μπορεί να προκαλέσει πονοκεφάλους, πόνους στην πλάτη, ανορεξία, κούραση, κατάθλιψη και άλλα σωματικά συμπτώματα με αποτέλεσμα να παρακωλύεται η απόδοση τόσο κατά τη μελέτη όσο και κατά την περίοδο των εξετάσεων. Ωστόσο, μπορείτε να ελέγξετε το άγχος σας ακολουθώντας κάποιες απλές τεχνικές χαλάρωσης.

Κάθε μέρα, απολαύστε 10-15 λεπτά ηρεμίας και ησυχίας. Καθίστε στο αγαπημένο μέρος του σπιτιού σας και σκεφθείτε ένα αγαπημένο μέρος η αντικείμενο. Έπειτα σφίξτε και χαλαρώστε τους μύες σας στους ώμους και στα πόδια. Πάρτε μια βαθιά αναπνοή και εκπνεύστε αργά από τη μύτη σας. Ξαναπάρτε μια βαθιά αναπνοή γεμίζοντας το στήθος με αέρα και εκπνεύστε αργά. Επαναλάβετε μέχρι η αναπνοή σας να γίνει κανονική όντας επικεντρωμένοι στις αναπνοές σας. Με τον τρόπο αυτό, σύντομα θα νιώθετε χαλαροί και ότι ελέγχετε την κατάσταση που σας έχει αγχώσει.

ΤΜΗΜΑΤΑ Γ’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Λειτουργούν Τμήματα Γ’ Γυμνασίου για Μαθηματικά και Νεοελληνική Γλώσσα.

Η οργάνωση είναι το ήμισυ της μελέτης

Πολλές φορές οι μαθητές δυσκολεύονται να αποδώσουν στη σχολική μελέτη όχι τόσο γιατί δυσκολεύονται με το περιεχόμενο όσο γιατί αδυνατούν να το οργανώσουν με αποτέλεσμα να αποσυντονίζονται και να χάνουν χρόνο.
 Προκειμένου να γίνει μια σωστή οργάνωση, οι μαθητές θα πρέπει να τηρούν ένα τακτικό ωράριο στο καθημερινό τους πρόγραμμα. Να ορίζουν πότε θα φάνε, πότε θα αρχίσουν διάβασμα, πότε θα κάνουν διάλειμμα κοκ. Όταν έρθει η ώρα του διαβάσματος είναι καλό να κοιτάνε πρώτα τι έχουν να κάνουν και έπειτα να αρχίζουν. Καλό είναι επίσης να ξεκινούν με τα ”δύσκολα” ώστε να είναι ξεκούραστοι για να μπορούν να τα αντιμετωπίσουν και να τελειώνουν με τα πιο ”εύκολα”.
 Σημαντικό ρόλο στη σωστή οργάνωση της μελέτης και στη διατήρηση της διαύγειας και της συγκέντρωσης παίζουν και άλλοι παράγοντες, όπως η ισορροπημένη διατροφή και ο καλός ύπνος. Οι μαθητές θα πρέπει να λαμβάνουν καθημερινά τακτικά γεύματα, σπιτικά μαγειρεμένα και πλούσια σε θρεπτικά συστατικά που χαρίζουν διαύγεια και ευεξία. Επίσης, σημαντικός είναι και ο καλός ύπνος, καθώς ένας ξεκούραστος εγκέφαλος συγκεντρώνεται και αποδίδει πάντα καλύτερα .

Διαχείριση χρόνου, το κλειδί της επιτυχίας

Black hourglass with white sand on wooden background

 Η διαχείριση χρόνου είναι μια από τις σημαντικότερες δεξιότητες που πρέπει να κατέχουμε καθώς πολλές φορές η επιτυχία μας σε κάτι εξαρτάται από τον τρόπο που διαχειριζόμαστε το χρόνο μας. Η αλήθεια είναι ότι συνήθως ανακαλύπτουμε ότι μεγάλο μέρος του χρόνου μας αφιερώνεται σε ενέργειες που δεν είχαμε προγραμματίσει εξαρχής. Επίσης, πολύ συχνά ανακαλύπτουμε ότι μια προγραμματισμένη δραστηριότητα παίρνει περισσότερο χρόνο να ολοκληρωθεί σε σχέση με το χρόνο που αρχικά είχαμε υπολογίσει να αφιερώσουμε και ακριβώς αυτοί οι λόγοι δημιουργούν προβλήματα στη διαχείριση του χρόνου μας.

 Σημαντικό βήμα γα τη σωστή οργάνωση του χρόνου μας είναι να τον αναλύσουμε και να καταγράψουμε που αφιερώνουμε τον περισσότερο χρόνο, αν οι δραστηριότητες στις οποίες αφιερώσαμε χρόνο ήταν προγραμματισμένες ή όχι, αν διακόπηκαν, αν ήταν επείγουσες, αν συμμετείχαν και άλλοι και τέλος πόσες από τις δραστηριότητες που είχαν προγραμματιστεί ολοκληρώθηκαν απρόσκοπτα, και αν όχι, ποιες ήταν οι κύριες αιτίες των διακοπών.

 Κάνοντας την παραπάνω ανάλυση μπορούμε να έχουμε μια ρεαλιστική απεικόνιση της πραγματικότητας και να διαπιστώσουμε τις συνήθειες που ευθύνονται για τη δυσκολία στη διαχείριση του χρόνου μας, ώστε παρεμβαίνοντας κατάλληλα να επανακτήσουμε τον έλεγχο της κατάστασης και να αποφύγουμε καταστάσεις άγχους.

 

Μικρές συμβουλές για αποδοτικό διάβασμα

Target ans dart 1

 Το διάβασμα κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας για τις πανελλαδικές εξετάσεις μοιάζει περισσότερο με μαραθώνιο παρά με 100άρι. Κατά τη διάρκεια αυτής της προετοιμασίας υπάρχουν οι στιγμές που τα πράγματα φαίνεται ότι πηγαίνουν καλά και άλλες στιγμές κατά τις οποίες το άγχος μπορεί να δημιουργήσει αρνητικά συναισθήματα και πίεση. Για αυτό, φροντίζουμε κάθε μέρα να φέρουμε εις πέρας τα καθήκοντά μας ακολουθώντας μερικές από τις παρακάτω συμβουλές.

 Πιστέψτε στον εαυτό σας! Κανείς δεν κατάφερε τα πάντα τέλεια αμέσως. Χρειάζεται κόπος, χρόνος και υπομονή για να κατακτήσουμε τους στόχους μας. Για αυτό μην απελπίζεστε και συνεχίστε την καλή δουλειά!

 Οργανώστε το χώρο σας. Πριν ξεκινήσετε τη μελέτη καλό είναι να έχετε οργανώσει το χώρο σας κατάλληλα, ώστε να μη χρειαστεί να διακόψετε και να διαταράξετε τη συγκέντρωσή σας. Ένα νερό, ένα ελαφρύ σνακ και όλα τα απαραίτητα βιβλία, τετράδια, σημειώσεις κτλ θα πρέπει να βρίσκονται στο χώρο σας πριν ξεκινήσετε τη μελέτη.

 Βάλτε μικρούς και εφικτούς στόχους. Ανάλογα με τον όγκο της ύλης και το διαθέσιμο χρόνο οργανώστε τη μελέτη σας με τη μορφή μικρών στόχων. Για παράδειγμα πείτε ”θα έχω τελειώσει αυτό το κεφάλαιο σε 45 λεπτά”. Βάζοντας, τέτοιους μικρούς στόχους μεγάλος όγκος ύλης βγαίνει με ξεκούραστο τρόπο και λιγότερο άγχος.

 Κάντε ένα διάλειμμα! Διαβάστε για διαστήματα που να μην ξεπερνούν τα 90 λεπτά και κάντε ένα σύντομο πεντάλεπτο διάλειμμα, που να μην περιλαμβάνει κινητό ή social media. Επίσης, τα σαββατοκύριακα αφιερώστε έστω και λίγο χρόνο στα χόμπι σας. Αυτό θα σας αναζωογονήσει και θα σας γεμίσει με ενέργεια για να συνεχίσετε το διάβασμα πιο δυναμικά.

 

Εξασφαλίστε έναν ποιοτικό ύπνο

young student

 

Σύμφωνα με μελέτες, ο επαρκής ύπνος, δηλαδή τουλάχιστον 8 ώρες ημερησίως, ωφελεί την νοητική απόδοση των παιδιών καθώς ενισχύει τις λειτουργίες της μνήμης και της συγκέντρωσης, που αποτελούν κύριους παράγοντες για μια καλύτερη σχολική απόδοση.

Προκειμένου τα παιδιά να εξασφαλίσουν έναν ποιοτικό ύπνο, καλό είναι στα πλαίσια του βραδινού τους γεύματος να αποφεύγουν τις μεγάλες ποσότητες φαγητού καθώς και τις λιπαρές τροφές. Επίσης, οι αθλητικές δραστηριότητες των παιδιών, καλό είναι να έχουν ολοκληρωθεί τουλάχιστον 3 ώρες πριν την ώρα του ύπνου, καθώς η έντονη άσκηση διεγείρει αντί να χαλαρώνει. Τέλος, καλό είναι να τηρείται ένα σταθερό ωράριο ύπνου ακόμα και κατά τα σαββατοκύριακα, καθώς η αλλαγή αυτού του ωραρίου μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα τα παιδιά να αισθάνονται νευρικά  και να δυσκολεύονται να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στις υποχρεώσεις τους.

Λίγα λόγια για το Μετάλλιο Φιλντς (Fields Medal)

 bll

  Το Μετάλλιο Φιλντς (Fields Medal) που επισήμως είναι γνωστό ως “Διεθνές Μετάλλιο για Εξαιρετικές Ανακαλύψεις στα Μαθηματικά” ( International Medal for Outstanding Discoveries in Mathematics) θεωρείται από πολλούς το ”Νόμπελ” των μαθηματικών. Πρόκειται για ένα βραβείο που απονέμεται σε δύο, τρεις ή τέσσερις μαθηματικούς κάτω των 40 ετών σε κάθε διεθνές συνέδριο της Διεθνούς Μαθηματικής Ένωσης (IMU), το οποίο διεξάγεται κάθε τέσσερα χρόνια. Το όνομα του βραβείου οφείλεται στον Καναδό μαθηματικό Τζον Τσάρλς Φιλντς, ο οποίος το εγκαινίασε το 1936, σχεδίασε το μετάλλιο και ανέλαβε την κάλυψη του χρηματικού ποσού (15.000 δολαρίων Καναδά) που το συνόδευε. Καθώς τα μαθηματικά και η πληροφορική δεν έχουν βραβείο Νόμπελ, το Μετάλλιο Φιλντς θεωρείται από πολλούς ως η σπουδαιότερη διάκριση που μπορεί να λάβει ένας μαθηματικός.

Συνοδοιπόροι στην προσπάθεια των παιδιών

A happy family. Mother and teen daughter at home.

Ο ρόλος των γονιών κατά την περίοδο προετοιμασίας για τις πανελλαδικές εξετάσεις είναι πολύ σημαντικός, καθώς καλούνται να σταθούν δίπλα στα παιδιά τους παρέχοντάς τους ψυχολογική υποστήριξη.

Στην προσπάθεια αυτή, καλό είναι οι γονείς να είναι καλοί ακροατές των παιδιών, δηλαδή να είναι διαθέσιμοι για εκείνα και να δημιουργούν γύρω τους ένα φιλόξενο περιβάλλον, μέσα στο οποίο τα παιδιά δε θα διστάζουν να εκφράσουν το άγχος, τους προβληματισμούς, τους φόβους και τις αγωνίες τους. Το να καταφέρουν οι γονείς να κάνουν τα παιδιά να νοιώσουν άνετα είναι πολύ σημαντικό, καθώς με αυτόν τον τρόπο, τα βοηθούν να αποβάλλουν τα έντονα αρνητικά συναισθήματα και πολλές φορές, αυτό και μόνο, αποτελεί την πιο σημαντική βοήθεια εκ μέρους τους.

Επίσης, είναι καλό οι γονείς να στηρίζουν και να σέβονται τις επιλογές των παιδιών τους, ακόμα και αν δε συμφωνούν με αυτές. Αυτό φυσικά, δε σημαίνει ότι οι γονείς δεν πρέπει να εκφράζουν την άποψή τους, εφόσον τους ζητηθεί να το κάνουν, αλλά είναι καλό να προσπαθούν να μη μεταφέρουν στα παιδιά τα δικά τους όνειρα ή τις δικές τους προσδοκίες, καθώς αυτό μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα τα παιδιά να ακολουθήσουν ένα επαγγελματικό μονοπάτι που δεν τους ταιριάζει πραγματικά και τελικά να το εγκαταλείψουν στο μέλλον.

Μεταφέροντας αισιοδοξία, δημιουργώντας ένα ήρεμο περιβάλλον και λειτουργώντας ως συνοδοιπόροι των παιδιών, οι γονείς μπορούν αποτελεσματικά να τα υποστηρίξουν και να κάνουν τη διαδικασία προετοιμασίας για τις πανελλαδικές εξετάσεις πιο αποδοτική αλλά και πιο ευχάριστη.

Κάνοντας τη μελέτη πιο αποδοτική

Studying hard for good grades. Confident young man making research while sitting in library

Εκτός από τη συστηματική μελέτη, η σωστή διατροφή, ο καλός ύπνος και κάποια εξωτερική δραστηριότητα μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές, ώστε η προετοιμασία τους για τις πανελλαδικές εξετάσεις να είναι πιο αποδοτική.

Ψάρια, ξηροί καρποί, ζυμαρικά, γαλακτοκομικά (ειδικά τα τυριά), χυμοί, φρέσκα φρούτα και λαχανικά βοηθάνε στη διατήρηση της σωστής πνευματικής λειτουργίας, στη βελτίωση της διάθεσης και στην αντιμετώπιση του άγχους. Επίσης, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτή η περίοδος δεν είναι κατάλληλη για αυστηρές δίαιτες.

Ένας καλός ύπνος, που σημαίνει τουλάχιστον 8 ώρες, βελτιώνει τη μνήμη και τη συγκέντρωση και προσφέρει περισσότερα από το υπερβολικό διάβασμα “της τελευταία στιγμής”.

Τέλος, θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι για να μπορέσει κανείς να ανταποκριθεί στη μεγάλη διάρκεια της προετοιμασίας για τις πανελλαδικές εξετάσεις είναι βασικό να διαθέτει και κάποιες διεξόδους που να τον βοηθούν να ανανεώνει τις δυνάμεις του. Έτσι, θα ήταν καλό, τουλάχιστον για μισή μέρα μέσα στο σαββατοκύριακο, οι μαθητές να διαθέτουν κάποιο χρόνο κάνοντας πράγματα που τους ευχαριστούν και τους ξεκουράζουν, όπως να κάνουν μια βόλτα ή κάποιο άθλημα.