Είναι έμφυτη η ικανότητα στα μαθηματικά; Σίγουρα σε κάποιο βαθμό είναι! Αλλά η αλήθεια επίσης είναι ότι δεν χρειάζεται να είσαι Einstein για να αριστεύσεις στα μαθηματικά του Λυκείου.
Μεγαλύτερη σημασία έχει πως αντιλαμβάνονται τα παιδιά το δικό τους μυαλό, να μη θεωρούν δηλαδή ότι οι δυνατότητές τους έχουν κάποιο χαμηλό όριο.
Με συστηματικό διάβασμα και με την κατάλληλη βοήθεια από τους διδάσκοντες οποιοδήποτε παιδί μπορεί να βελτιωθεί και να «πιάσει» αποδόσεις που δεν τις περίμενε.
Θα σας παραθέσω ένα παράδειγμα. Σκεφτείτε έναν αγώνα μαραθωνίου. Ναι, υπάρχουν κάποιο που θα το κάνουν κοντά στις 2 ώρες, υπάρχουν κάποιο που θα διανύσουν την απόσταση σε 3 ή σε 4 ώρες υπάρχουν κάποιοι που δεν μπορούν να τρέξουν αλλά περπατώντας θα τερματίσουν και τέλος υπάρχουν κάποιοι που θα διανύσουν αρκετά χιλιόμετρα και δεν θα αντέξουν να φτάσουν μέχρι το τέρμα.
Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και με τους μαθητές. Οι περισσότεροι μπορούν να βγάλουν την ύλη. Κάποιοι πιο γρήγορα (εύκολα) και κάποιοι με μεγαλύτερη δυσκολία. Ίσως κάποιοι να δυσκολευτούν να απορροφήσουν….και τα 42km, θα έχουν όμως διανύσει μια απόσταση που δεν θα έμπαιναν ποτέ στον κόπο να πραγματοποιήσουν, αν προηγουμένως δεν είχαμε δείξει πίστη σε αυτούς ότι μπορούν να τρέξουν, λέγοντάς τους ότι δεν έχουν αθλητικές (μαθηματικές) ικανότητες.
Το χειρότερο είναι να συμβάλλουμε στη διαιώνιση ενός μύθου που βλάπτει ολέθρια κάποιους μαθητές, τον μύθο της έμφυτης γενετικής ικανότητας στα μαθηματικά. Που δημιουργεί την πίστη ότι η ικανότητα στα μαθηματικά είναι δεδομένη και δεν μπορεί να αλλάξει συμβάλλοντας έτσι στη δημιουργία μιας αυτοεκπληρούμενης προφητείας.
Κλείνοντας θα λέγαμε ότι όλα τα παιδιά έχουν ικανότητες στα μαθηματικά, κάποια λιγότερες και κάποια περισσότερες.Το πόσο γρήγορα, μακριά ή ψηλά θα φτάσουν, εξαρτάται από την εξάσκηση αυτής της ικανότητας.